Wednesday, September 1, 2010

Bahasa Melayu Sudah Hilang Nilainya

.
Pada satu pagi yang hening lagi pening...ini adalah perbualan dua beradik mengenai bahasa melayu yang semakin di pinggirkan.entry ala2 patriotik pula kata fell hari kemerdekaan yang ke 53th kan.entry puk haruslah ala2 patriotik barulah semangat merdeka ye tak? owh tiada sebarang entry untuk semalam.
.
.
.

"kau tahu tak,sekarang ni tak habis2 orang nak tinggikan bahasa inggeris je"
.
"ermm...aku tahu dari dulu lagi dari aku sekolah lagi"
.
"tu la pasal kat universiti aku pun macam tu juga,majoriti fakulti menggunakan bahasa inggeris masa kuliah"
.
"kat sekolah rendah pun guna bahasa inggeris juga sekolah menengah pun"
.
"sebabkan aku ambil cos PENGAJIAN MELAYU jadi banyak menggunakan bahasa melayu,rasanya 100% bahasa melayu"
.
"PM nak semua rakyat malaysia boleh berbahas inggeris"
.
"tapi kan kalau dah semuanya guna bahasa inggeris,satu masa nanti bahasa melayu pasti akan pupus"
.
"memang pun...kau tengok sajalah berapa banyak perkataan bahasa melayu yang kita semua sudah lupa atau pinggirkan"
.
"sebenarnya bahasa melayu ada banyak cabang selain daripada yang kita belajar kat sekolah"
.
"tapi kenapa cikgu tak pernah ajar yang itu?"
.
"entahlah...kau tahu,kat universiti aku kalau ada seorang pelajar luar negara didalam kelas,mereka terpaksa menggunakan bahasa inggeris walaupn seorang saja pelajar luar negara di dalam kelas tu."
.
"tulah pasalnya bahasa melayu semakin lama semakin dipinggirkan semakin banyak bahasa rojak sekarang"
.
"diorang sibuk nak tinggikan bahasa inggeris...katanya bahasa antarabangsa"
.
"sebenarnya bahasa antarabangsa adalah bahsa melayu...tapi si sebabkan sejarah2 lalu bahasa melayu bukan lagi menjadi bahasa antarabangsa.bukan ke dulu perdagangan menggunakan bahasa melayu?"
.
"memang pun...nampaknya bahasa melayu mungkin akan hilang kalau di birkan begitu saja.kat universiti aku satunya2 kursus yang menggunakan bahasa melayu 100% adalah dari jurusan aku"
.
"sayang sekali...bahasa melayu adalah bahasa yang mudah di pelajari oleh semua bangsa dan lembut perkataannya.sungguh pun dulu aku tak berpeluang mendalami ilmu sastera melayu semasa sekolah dulu,tapi aku memang sukakan sastera melayu."
.
"takut nanti melayu hilang di dunia...dah la budaya luar jadi ikutan,sekarang bahasa pula."
.
"tak salah kalau nak mengusai pelbagai bahasa,tapi jangan sampai bahasa ibunda sendiri di lupakan.sedangkan kita sendiri pun ada dua bahasa keturunan yang tidak kita tahu.yang satu tu mungkin biasa dengar dan kita faham.tapi yang satu tu kita biasa dengar tapi tak faham...macam mana tu?"
.
"heheheh yang tu kena tanya pada generasi yang terdahulu la...aku tak berani"
.
.
.

sayangilah bahasa kita bahasa ibunda kita bahasa melayu...kalau pun kita ingin menguasai pelbagai bahasa,jangan pula bahasa ibunda di lupakan.jika ingin menjajah negara orang,jajahi dulu bahasanya.tapi sebelum itu,bahasa dan budaya kita haruslah kuat barulah ada semangat cintakan negara ye tak.sedih betul bila budaya melayu semakin lama semakin pudar dan hilang hanya kerana terlalu mengajar arus kemodenan.rumah tradisional kampung sudah bertukar menjadi batu2 konkrit.tinggal rumah arwah moyang aku saja yang masih mengekalkan bentuk tradisional.tu pun hanya separuh saja dan separuh lagi telah di renovate dengan batu bata.

.

apa ertinya melayu tanpa seni,budaya dan bahasanya.....

.
.
.
.
.
Beautiful_Rose

6 comments:

  1. uncle sokong..oopp pak cik sokong

    ReplyDelete
  2. yup! betul.. tapi insha allah 2012 nanti semua sekolah guna bahasa melayu balik kan? skang ni pon de program nak mantapkan abhasa melayu di sekolah... =)

    ReplyDelete
  3. nasib baik oden ckp bhs melayu.sape ckp bhs inggeris dpn oden,oden ketis ketuas beliau.ehH!!tetibe!!

    ReplyDelete
  4. aku sedikit ralat lah takde subjek bahasa kebangaaan masa kat universiti..at least bagilah satu semester tu ada.rindu nak nulis esei.hehe

    ReplyDelete

kentut itu nikmatnya sama seperti makan aiskrim...sedap, bukan? jom berkentut-kentut sebelum anda di kentut kan.ayat kotor? pe de hal...hiahahahahahah