Friday, August 20, 2010

Kaum Melayu Islam Bakal Pupus

.

Sedih betul aku sekarang ni banyak pekara yang tak baik berlaku di sana sini pada bulan ramadhan pula tu.semuanya berkaitan dengan ORANG MELAYU ISLAM...menggambarkan yang golongan ini semakin sempit pemikirannya.hina menghina dan mencaci sesama sendiri sudah menjadi makanan wajib.hari tu cerita pasal seorang perempuan menyatakan ketidak puasan hatinya tinggal dijohor hanya kerana tidak dapat memakan sejenis biskut FAMOUS AMOS.dan baru2 ni pula cerita pasal seorang budak lelaki menyatakan ketidak puasan hatinya tentang PUASA! semua ni di post pada wall laman soSIAL FB.

isu panas macam air mendidih sekarang ni pasal PEMBUANGAN BAYI hari2 orang dok cerita pasal ni je.tu belum lagi masuk cerita pasal perempuan2 yang memakai pakaian kemban dan setokin panjang nipis (legings) dengan berbaju adik (baby T) alahai melayu islam...aku tak nak komen lebih2 pasal ni aku pun bukan baik sempurna sifat lagi.masih banyak jati diri yang perlu di baiki.okay,berbalik pada tajuk utama "kaum melayu islam bakal pupus"

melayu islam zaman sekarang telah banyak perubahan dari segi budaya,adat dan sosial serta ekonomi.yang positif syukurlah melayu akhirnya ada juga potensi untuk bersaing maju dengan bangsa lain.tapi yang tak sedapnya dila kita lihat sudut negatifnya.rasa takut pun ada lebih2 lagi bila melayu islam ini sudah berada di puncak,lalu alpa dan lupa diri.macam ketagihan dadah bila sudah sangap gila habis lupa semua asal usul diri pun dah tak ingat lagi.

adab sopan sudah hilang hukum hakam agama jadi taruhan.manupulasi,riba semakin menjadi2 dalam perniagaan sampaikan ada yang mengamalkan penindasan dan penipuan.lebih teruk lagi bila wujud rasa hasad dengki masing2 nak lebih mula la nak sabotaj dan menganiaya sesama sendiri.sedangkan satu kaum satu agama.kan baik jika saling bantu membantu dan menganggap persaingan itu adalah pembakar semangat untuk terus maju.

.

.

:: erk,tiba2 aku rasa tajuk entry macam tak kena dengan entry...ada cadangan letak tajuk lain tak? =p


Beautiful_Rose



11 comments:

  1. sesuai je tajuk ehehe..no komen bab ni..berbuih dah kan xspecially psl buang anak tu..hmmm

    ReplyDelete
  2. huih.. yang psl buang bayi tu.. dah mcam mainan2 je.

    zalim dari binatang woo..

    ReplyDelete
  3. betul tu. bulan puasa pun ada lagi kan kes2 macam ni. ish3 :(

    ReplyDelete
  4. itu lar yg berlaku dan akan terus berlaku dlm dunia melayu yg semakin layu....sori beau-rose,my blog have some prob.perlu masa nk fix.

    ReplyDelete
  5. haha. lawak la ko ni. tp kalau kita dah sedar..marilah kita jadi yg minoriti berubah ke arah yg lebih baik..

    ReplyDelete
  6. salam,

    isu pembuangan bayi hangat diperkatakan.

    Tidak kira apa pun status bayi tersebut, isu ini perlu dibendung. Antaranya, pergaulan bebas tanpa had terutamanya di antara lelaki dan wanita. ... Secara tidak langsung, kes pembuangan bayi ini mempengaruhinya jugak..

    setakat bulan ogos data pihak polis menunjukkan 8 orang bayi dibuang setiap bulan, ( hingga kini 64 orang bayi dibuang hingga ogos saja)

    ada 3 sebab utama berlaku benda ini.iaitu sosial, spiritual atau rohani dan era globilasasi dan pembangunan teknologi.

    Faktor sosial merupakan salah satu daripada penyumbang utama berlakunya kes buang anak ini. Antaranya, pergaulan bebas tanpa had terutamanya di antara lelaki dan wanita. Selain itu, terikut dengan budaya barat yang yang mengamalkan seks itu adalah sebahagian daripada proses percintaan. Golongan ini juga percaya alat-alat terkini seperti kondom dan pil boleh mengelakkan daripada mengandung jika melakukan hubungan seks.

    Di samping itu, ibu bapa tidak mengambil berat tentang anak-anak mereka hingga menyebabkan mereka bebas berbuat apa sahaja tanpa sebarang pemantauan

    didikan agama yang kukuh adalah dinding terbaik untuk mengelakkan diri remaja daripada sebarang kes jenayah dan salah laku. Namun, ilmu agama amatlah tipis dalam kalangan remaja pada hari ini hingga menyebabkan kes pembuangan anak tidak menjadi kesalahan kepada mereka.

    sr

    ReplyDelete
  7. MISS :
    heheh sesuai ke?
    tulahkan tak tahu apa nak jadi.semakin lama semakin parah pula.

    ORANGLIDI :
    tau x per...kejam betul dorg tu tak ada rasa kasih sayang dalam diri.

    MIER@MERR :
    dunia bakal berakhir...

    SARAZAQEA :
    tulah tak hormat bulan mulia...kesian kat baby2 tu.

    B.R.U.T.A.L.S.O.L.O :
    yup itu yang sebaiknya.

    ReplyDelete
  8. SI BISKUT :
    entah...nak salahkan siapa,nak kata tak ada didikkan dah hantar ke sekolah pun.diri sendiri harus pandai menilai.
    owh tak apa slow2 nanti ok lah blog ko.

    BUNGAKOPI :
    hehehhe =p
    yup sama2 kita berubah ke arah yang lebih baik dan berkualiti..harapnya

    SEKAMAR RINDU :
    wlsm...
    tulah semakin banyak jumlah kes pembuangan bayi kat malayisa ni.kalau tak di bendung,takut nanti semakin menjadi2.gejala sosial harus ada batasannya.

    HAMZAH LAN :
    dunia sekarang......

    ReplyDelete

kentut itu nikmatnya sama seperti makan aiskrim...sedap, bukan? jom berkentut-kentut sebelum anda di kentut kan.ayat kotor? pe de hal...hiahahahahahah