Monday, July 4, 2011

Bising Orang Kita


TELUR
jangan beli makanan yang ada telur,sebab kotor.tengoklah pada kulit telur yang tidak di basuh tu,masih terlekat sisa najis.kemudian tukang masak terus saja memecahkan telur tersebut tanpa di basuh terlebih dahulu.

aku : roti telur satu tambah ayam goreng potong sekali ye.


ROTI CANAI :
kau makan roti canai? tak geli ker? kau tahu,entah2 diaorang uli tepung tu guna kaki je.tahu lah berapa kilo sehari diaorng buat roti canai.mana larat nak uli tepung dengan tangan kan.elok je kau makan...sedap eh,ada perisa tambahan air kaki?

aku : roti canai satu tambah ayam goreng potong sekali eh.


TEMPE
weh,jangan makan tempeh tu lah.kau tahu tak dia orang pecahkan kulit kacang tu guna kaki? kacang banyak sioot mana larat nak guna tangan kan.lagi pun hari2 guna tangan sah,kuku diaorang rosak nanti,guna kaki kan senang kerja.

aku : sedapnya sambal tempeh nieh...


SAYUR
kau makan sayur tu? aku tak makan...mak aku cakap diaorang siram sayur tu guna air kencing untuk buat baja.tengoklah sayur tu semacam je hijaunya...lainlah kalau kau makan kat restoran ke,terjamin lah jugak.

aku : lagi banyak sayur lagi sedap.


CENDOL
sedap je kau makan cendol kat tepi jalan ni? kau rasa bersih ke? yelah diaorang berniaga kat tepi jalan ni je.mana nak dapat sumber air untuk cuci pinggang mangkuk tu semua.entah2 diaorang kitar semula kot...

aku : di terik mentari ni best kalau pekena cendol pulut kan.segar betul!



weh,aku nak bagitau ni,minda dengan pemikiran kau boleh tak tolong positif sikit? suka suki kau je buat andaian macam tu,mana kau tahu diaorang buat macam tu? kau nampak? tak nampak kan...apa kau ingat semua restoran mamak dan gerai tepi jalan tu pengotor ke? kau rasa restoran beraircond berkipas semua tu bagus sangatlah,macam tu? aku paling menyampah kot nak makan dengan orang macam ni.aku jenis tak kisah janji makanan tu halal dan terjamin.kau jangan tengok luaran je kedai buruk deko tak lawa kau sangka makanan dia pun kiok jugalah?

setakat ni tak pernah pula aku kena food poisoning makan kat tempat2 macam ni.kepala otak tak suci betul bukan takat mulut saja mencaci otak pun fitnah,dasar kotor juga hati kau ni kan.dulu tak pernah pula nak bising2 pasal benda2 macam ni,elok je kau makan sama.tapi sekarang kenapa nak keluarkan isu pasal kebersihan semua pasal keraguan kau terhadap masakkan mereka? haiih susah betul orang tak kenang jasa ni dah beri betis nak peha.dah orang belanja tu diam2 makan sudah la.kau tu tak ada duit,buat cara tak ada duit jangan nak bising kata makan sana sini kotor.standard nak besar saja...

kau pasti ke makanan kat restoran tu terjamin kebersihannya? ni la orang kita asyik nak komen je taunya.kalau banyak cakap sangat,kau masak sendirilah.dulu tak pernah pula keluar isu ni,padahal benda ni lama dah.kalau nak bahas sekali pun memang banyak gila point.contohnya sayur,ikan,daging,ayam dan lain2 bahan mentah.kau pasti ke semua benda2 tu di cuci dengan sempurna? tak kira apa jenis restoran atau kedai makan pun,samada mewah atau gerai tepi jalan.pinggan mangkuk,gelas minuman dan sudu,kau pasti mereka cuci bersih? belum kira straw dengan sudu garfu lagi.

kalau semua orang fikir macam ni,alamat bankrup la orang2 yang mengusahakan kedai makan.banyak dah aku tengok orang cakap2 pasal telur ni yang katanya ada najis.okeh la,tak semua pengusaha kedai makan buat macam tu.kalau kau pernah terkena itu nasib kau lah,tak kan kerana seorang buat taik,yang lain terpaksa terima calitannya.itu baru cakap pasal telur,kenapa kau tak sebut pasal bahan mentah lain yang kau makan tu? ayam yang kau makan tu betul ke dah di cuci? kalau nak komen,biarlah kau huraikan semua point yang ada jangan pandang pada kulit telur je.

tak faham aku kerana telur pun nak bising2 1 malaysia.tak pula kau sebut pasal bahan mentah lain.seolah2 hanya telur saja di kenal pasti sebagai bahan mentah yang kotor hanya kerana kulitnya ada calitan najis.kenapa tak persoalkan pasal ayam ikan yang tak berkulit tu.terang2 orang boleh tipu kau yelah benda dah masak dah di campur perbagai ramuan penyedap rasa.tapi kau yakin yang bahan mentah itu di basuh sebelum masak? alah sedangkan masa aku makan sayur pun aku boleh terjumpa ulat mati,inikan ayam ikan ye dak...itu sayur rebus kira selamat kau boleh nampak bendasing kat dalam tu.kalau ikan,ayam,daging yang sudah di gulaikan,boleh kau nampak ada kotoran kat situ?

tak payah nak bising2 sangatlah kawan.lainlah kot ada ulat bergerak2 dalam pinggan kau nak bising2 siapa pun heran.aku cakap macam ni,tak bermakna aku buat tak kisah je pasal kebersihan makanan.kau kepala otak ada boleh fikirlah tengok la dulu keadaan tempat makan tu macam mana.tak semestinya kedai makan yang nampak macam nak roboh tu tu kotor dan tak semestinya juga kedai yang nampak cantik tu tak ada lalat.aku kalau nak makan pun,aku tengok2 jugaklah kalau betul2 yakin ok la kalau agak macam pelik jangan la kau jadi dungu nak duduk juga.

:: tak puashati? komen la apa lagi...haiih susah beno...







Beautiful_Rose


10 comments:

  1. aku tak kisah makan kat mana2 pun...janji halal....sedap...
    bersih ...
    tapi kalau nak ikut kan kebersihan masak kat umah pun sama jugak.....aspek kebersihan pun 50% je.....
    takde maknanya 100% nak bersih....
    errr....tapi yang aku tau lah....lagi kotor kedai tu lagi sedap diorang masak...

    ReplyDelete
  2. aku makan kalau aku suka.aku boleh makan kat mana saja asal saja aku suka tempat tuh..kalau aku tak suka aku tak perlu makan..selamat.hihi

    ReplyDelete
  3. aku jenis makan belasah ja. haha

    tp kalau ternampak memang geli ah

    ReplyDelete
  4. aku bedal aje slagi aku lalu..
    tp kalau nmpk mmg aku tak pegi dh ar kedai tu

    ReplyDelete
  5. yang bagi nasihat tu..
    take care lebih kat beautiful_rose
    ngeh347....

    ReplyDelete
  6. hehe. melampau sgt pemikiran tu. macy kurang mkn kt kdi2 tepi jln. bukan sebab faktor pelik2 seperti dlm entri, tp sebab too open, terdedah pd udara kotor, habuk dan asap :)

    ReplyDelete
  7. EITA :
    tu la kadang2 org tau komen je,tapi diri sendiri belum tentu betul.

    GHOST WRITER :
    betul2 apa yang penting kita suka.

    KAPTEN ATOK :
    hahahah aku jenis tak kisah.sedap x sedap aku telan je.sebab aku bayar.melainkan kalo bende tu mmg betul2 x boleh mkn,baru aku tolak.

    aku pernah jumpa ulat dlm sayur.... =p

    CIK PEPEL :
    same la...kalo dah terkena sekali mmg serik dah kan.

    PUTERI :
    hahah bukan take care,tapi banyak songeh.

    MACY :
    yup....nak makan pun kena tengok2 juga la tempatnya...

    ReplyDelete
  8. saya lebih senang kalau beli bungkus dan makan di rumah. Melainkan betul-betul terdesak dan memang perlu, baru makan di situ.

    Kalau susah sangat, saya beli bahan mentah, masak sendiri... Lagi senang, lagi puas hati. Family lagi suka kalau saya masak... Hehehe

    ReplyDelete
  9. erm....kadang2 ila terkata macam tu jugak..heheh

    tapi kadang2 makan ja...xkisah pun...n alhamdulillah...ok ja..heheh

    ReplyDelete
  10. AYU AZURI :
    tu la...tp dah terdesak.makan kat dgn tmpt keje,so nak mkn bwk balik kt rmh mmg x la.

    masak sendiri puashati.

    HONEY BUNNY :
    heheheh terlepas kata ye? =p

    ReplyDelete

kentut itu nikmatnya sama seperti makan aiskrim...sedap, bukan? jom berkentut-kentut sebelum anda di kentut kan.ayat kotor? pe de hal...hiahahahahahah